الزامات و روش های آبیاری گندم

نیاز آبی گندم

گندم چه زمانی نیاز به آبیاری دارد؟

بسته به گونه / رقم گندم، هم زمان از سال که کشت می شود و هم طول دوره کشت می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. تنوع زیادی از انواع گندم بهاره و زمستانه وجود دارد. به طور خاص، گونه‌های دوروم و گندم سخت معمولاً عمدتاً در طول زمستان کشت می‌شوند، در حالی که گونه‌های گندم نان (گندم نرم) را می‌توان هم به صورت زمستانه و هم به عنوان محصول بهاره کشت کرد. مدت زمانی که گندم در آن کشت می شود، بسیار مهم است زیرا نیاز به آبیاری را مشخص می کند یا خیر.

گندم زمستانه معمولاً در ابتدای پاییز کاشته می شود و در پایان بهار برداشت می شود، در حالی که گندم بهاره در فصل بهار کاشته می شود و در اواخر تابستان یا اوایل پاییز برداشت می شود. بسیاری از کشاورزان ترجیح می دهند گندم های زمستانه را کشت کنند زیرا می توانند تا 30 درصد پتانسیل عملکرد بالاتری نسبت به انواع بهاره داشته باشند، در حالی که نیاز به آبیاری محدودتر است. به طور کلی، گندم به عنوان یک محصول دیم کشت می شود، اما گیاهان در شرایط آبیاری عملکرد بهتری دارند و عملکرد بیشتری دارند. در عین حال، خشکسالی و موج گرما که در پایان بهار (یا اوایل پاییز) بیشتر و بیشتر می شود – و در برخی موارد همزمان با بالاترین مراحل مصرف آب گیاهان است – کشاورزان را مجبور به آبیاری می کند.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

چگونه گندم را آبیاری کنیم؟

در محصولات گندم، کشاورزان اغلب آبیاری را از طریق باران‌های مصنوعی (باران مصنوعی) انجام می‌دهند، زیرا فواصل بسیار نزدیک بوته امکان استفاده از آبیاری جوی چه‌ای را نمی‌دهد. طبق گفته دانشگاه کالیفرنیا ، سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و بارانی می‌توانند مقادیر کمتری آب را نسبت به سیستم‌های سیلاب سطحی اعمال کنند و بنابراین، آب کمتری از ناحیه ریشه گندم عبور می‌کند. آبیاری مکرر با سیستم های بارانی می تواند منجر به توسعه سریع بیماری در محصول گندم شود.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

سیستم های سیلاب سطحی در شستشوی نمک ها کارآمدتر هستند، که اگر نمک ها مشکلی برای محصول گندم باشند، مهم است تحقیقات ثابت کرده است که با مقدار بهینه آبیاری، افزایش دفعات آبیاری قطره‌ای می‌تواند طول ریشه و وزن ریشه گندم و تجمع زیست توده در سطح زمین را افزایش داده و در نتیجه عملکرد و راندمان مصرف آب را بهبود بخشد.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

توجه: در صورت استفاده از آبپاش باید طوری تنظیم شود که آب باعث خوابیدن گیاه نشود. علاوه بر این، زمانی که دما در سطوح مطلوب برای پراکندگی بیماری قارچی است، کشاورزان باید گیاهان خود را به طور مکرر بررسی کنند تا در صورت نیاز اقدامات کنترل بیماری را اعمال کنند.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

نیاز و تعداد مصرف آب از طریق آبیاری از موارد زیر تعیین می شود:

 

تعداد بارندگی ها

تنوع

نوع خاک (خاک های شنی نیاز به آبیاری های مکرر با مقدار آب کمتر دارند)

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

درجه حرارت

نیاز آبی در مراحل مختلف رشد گندم

گندم برای رسیدن به بلوغ فیزیولوژیکی و عملکرد بالقوه آن به طور متوسط ​​به 350 تا 600 میلی متر آب نیاز دارد. در بسیاری از مناطق، بارندگی در فصل زمستان این نیازها را پوشش می دهد. با این حال، علیرغم اهمیت تامین کل مقدار آب مورد نیاز، توزیع آن برای عملکرد بالا به همان اندازه مهم است. تنش آبی یا مازاد آب در مراحل حساس، ناگزیر منجر به تلفات محصول خواهد شد. تنش آبی متوسط ​​زمانی رخ می دهد که سطح تخلیه خاک بیش از 70 درصد باشد. برای جلوگیری از این امر، کشاورزان می توانند در لحظه مناسب و با مقادیر آب مناسب آبیاری کنند. ناگفته نماند که محصولات گندمی که برای تولید غلات کشت می شوند، نیازمند آب بیشتری هستند، و به دنبال آن محصولات علوفه ای که با خمیر نرم (28٪ نیاز کمتر به آب) یا در بوت (60٪ نیاز آب کمتر) برداشت می شوند قرار دارند.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

در مناطقی که بارندگی کافی نیست، آبیاری 4 تا 6 بار در طول دوره کشت پیشنهاد می شود، به ویژه زمانی که کشاورزان از ارقام گندم زمستانه پرمحصول استفاده می کنند. این آبیاری ها به معنای پوشش نیاز گیاهان در مراحل حیاتی رشد است: شروع ریشه طوقه، پنجه زنی، درزبندی، گلدهی، شیر و خمیر . در اراضی خشک که از طریق سیستم های آبیاری امکان دسترسی به آب وجود دارد، تا مرحله خمیر نرم هر 12 تا 18 روز یکبار اعمال می شود

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

در مرحله کاشت- رویش

کمبود آب در طول دوره سبز شدن محصول می تواند منجر به شکست محصول شود.

برای گندم زمستانه، آبیاری زودرس (یا بارندگی) به سبز شدن سریع و یکنواخت گیاهان، استقرار خوب محصول و افزایش تعداد طبق در متر مربع کمک می کند . استفاده از 150 میلی متر آب می تواند مفید باشد. با این حال، در برخی موارد، برای جلوگیری از جوانه زدن کاذب، ممکن است به کاشت عمیق نیاز باشد. گیاهان باید زمانی شروع به جوانه زدن کنند که 10 سانتی متر بالای خاک به اندازه کافی مرطوب باشد. به طور کلی، هم برای گندم زمستانه و هم برای گندم بهاره، زمانی که منطقه ریشه در ظرفیت زراعی باشد، در هنگام سبز شدن، رشد ریشه به طور قابل توجهی مطلوب است.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

ریشه گیاهان گندم می تواند تا عمق 1.2-2 متر (47.2-78.7 اینچ) رشد کند، با این حال، 70 تا 80٪ از کل جذب آب در 0.6 متر اول خاک رخ می دهد، جایی که بیش از 80٪ از خاک رشد می کند. ریشه گیاه در نتیجه مقدار آب اضافه شده از طریق آبیاری باید به اندازه ای باشد که این لایه خاک به اندازه کافی مرطوب بماند.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

در مرحله رشد رویشی (برآمدگی تا پشته دوگانه)

همانطور که گیاهان رشد می کنند و سطح برگ فعال بیشتری تولید می کنند، نیاز آب افزایش می یابد. برای فعال نگه داشتن گیاهان از نظر فتوسنتزی، کشاورزان می‌توانند بر این اساس آبیاری کنند تا همیشه روزنه‌ها را باز نگه دارند (پتانسیل آب برگ بالاتر از -1.5 مگاپاسکال

مرحله بحرانی

این مرحله بحرانی ترین و پر آب ترین مرحله رشد گندم در نظر گرفته می شود. حتی تنش خفیف تا متوسط ​​آبی در طی این مراحل منجر به کاهش عملکرد نهایی گیاهان (تعداد هسته m -2 ) به دلیل محدودیت فتوسنتز و کاهش رشد سلولی و برگ می شود. تا 70 درصد کل نیاز گیاه به آب از پایان پنجه زنی تا مرحله گلدهی است. در بسیاری از مناطق، این مقدار توسط بارندگی پوشش داده می شود. اما ممکن است در مرحله گلدهی حتی در این مناطق به آبیاری تکمیلی 90-150 میلی متر آب نیاز باشد. از سوی دیگر، در دریای مدیترانه، ایالت های جنوب مرکزی ایالات متحده، یا در شمال هند (برای گندم بهاره) ممکن است بیش از یک آبیاری در آن دوره مورد نیاز باشد. کمبود آب نزدیک به گرده‌افشانی می‌تواند تعداد و کیفیت دانه‌های گندم تولیدی را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

از دست دادن محصول به دلیل وجود آب اضافی

این دوره نه تنها از نظر کم آبی بلکه به غرقابی نیز حساس به آب توصیف می شود. بر اساس شواهد علمی، کاهش عملکرد تا 92 درصد در نتیجه آب اضافی از گسترش 7 برگ تا مرحله گرده‌افشانی رخ داد .

به جز غرقابی که به راحتی قابل مشاهده است، کشاورز باید اقداماتی را برای جلوگیری از بالا آمدن سطح سطح آب زیرزمینی انجام دهد. شرایط بی هوازی طولانی در سیستم ریشه (افزایش سطح آب زیرزمینی به 0.5 متر یا 19.7 اینچ) و خوابیدن گیاهان می تواند منجر به کاهش 20-40٪ عملکرد شود. . خطر اسکان در گونه های گندم بلند و بهاره بیشتر است.

تا زمان بلوغ – برداشت محصول

کمبود آب حتی در مدت کوتاهی پس از مرحله گلدهی نیز به عنوان یک مشکل باقی می‌ماند و مدت زمان پر شدن دانه، تعداد دانه و وزن را کاهش می‌دهد. پس از گلدهی، مرحله پر شدن دانه به عنوان یکی از 3 مرحله حساس به تنش آبی در نظر گرفته می شود که منجر به کاهش قابل توجه عملکرد محصول می شود. با این حال، نتایج تجربی ثابت کرده‌اند که کمبود آب برای افزایش پروتئین دانه (قدرت گلوتنین) و کیفیت نان‌سازی آرد گندم تولیدی امکان‌پذیر است . با این حال، شواهد علمی بیشتر نشان می دهد که کمبود آب در مراحل شیردوشی و خمیر باعث کاهش جذب نیتروژن می شود و تجمع پروتئین های دانه بر کیفیت محصول نهایی تأثیر منفی می گذارد

آبیاری قطره ای با #نوار_تیپ های پویا پلیمر زاگرس

نکته:

همه کشاورزان صرف نظر از منطقه یا دوره ای که گندم می کارند باید بدانند که گیاهان بر اساس وجود آب در خاک نسبت به آبیاری های فصلی بازده بیشتری دارند. به همین دلیل، انجام اقداماتی برای بهبود حاصلخیزی خاک و ظرفیت نگهداری آب بسیار مهم است. 

منابع

https://www.ers.usda.gov/webdocs/publications/43783/39923_eib116.pdf

https://waterquality.montana.edu/farm-ranch/irrigation/wheat/wheat-irrigation.html

https://alfalfa.ucdavis.edu/+symposium/proceedings/2012/12-109.pdf

https://iiwbr.icar.gov.in/wp-content/uploads/2018/02/EB-52-Wheat-Cultivation-in-India-Pocket-Guide.pdf

https://www.fao.org/land-water/database-and-software/crop-information/wheat/en/

https://www.fao.org/3/Y4011E/y4011e06.htm

https://www.nature.com/articles/s41598-021-84208-7#:~:text=We%20found%20that%20with%20the,ield%20and%20water%20use%20efficiency .

https://alfalfa.ucdavis.edu/+symposium/proceedings/2012/12-109.pdf

واحد تحقیقات وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *